Οι ταινίες μας

Justice League
  (προσοχή: έχουν γίνει αλλαγές στις καθιερωμένες ώρες προβολών λόγω εορταστικών εκδηλώσεων)   ΣΑΒΒΑΤΟ 16/12: 21.30 ΚΥΡΙΑΚΗ 17/12: 18.00 & 20.30 ΔΕΥΤΕΡΑ 18/12: 22.00 ΤΡΙΤΗ 19/12: 18.00 & 21.00   ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΣΟΔΟΣ 6 ευρώ ΕΙΔΙΚH ΠΡΟΣΦΟΡA: ΤΡΙΤΗ ΣΤΙ...

ΕΡΜΑΝ ΕΣΣΕ - Κάτω από τον τροχό

Ο Έρμαν Έσσε γεννήθηκε στο Calw της Γερμανίας το 1877.

Βιβλιοπώλης στην αρχή μετά έγινε γνωστός για τα ποιήματά του και τα μυθιστορήματά του. Στα 1904 δημοσιεύει το πρώτο του μυθιστόρημα "Πήτερ Κάμεντσιτ" και από εκεί και πέρα κερδίζει το ψωμί του από τα γραφτά του.
    Στην "Ροσάλντε"  , 1914, εξετάζει τα προβλήματα ενός καλλιτέχνη, ο "Κνούλπ", 1915, είναι μια προσφορά στην αλητεία, ο "Ντέμιαν",1919, αποτελεί μια ψυχαναλυτική μελέτη της αιμομειξίας ενώ στο "Νάρκισσος και Χρυσόστομος",1930, σκιαγραφεί τις δύο πλευρές της ανθρώπινης φύσης αντιπαραθέτοντας έναν μοναχό μ' ένα ηδονιστή. Ο "Λύκος της Στέπας", 1927,αντικαθρεφτίζει την σύγχυση της σύγχρονης ύπαρξης ενώ ο "Μάγκιστερ Λούντι",1945, είναι μια ουτοπική φαντασία πάνω στο θέμα της απόσυρσης από τον κόσμο. 
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι και το "Το ταξίδι στην Ανατολή", 1932, που είναι από τα πρώτα βιβλία που κίνησαν στον 20ο αιώνα το ενδιαφέρον της Δύσης για την ανατολική φιλοσοφία και στάση ζωής.
 
 
  
 
Ο Έσσε έπασχε από κατάθλιψη, όπως και ο πατέρας του. Η επαφή του διάσημου συγγραφέα με τη λογοτεχνία ξεκίνησε ως αναζήτηση διεξόδου από τα ψυχολογικά του προβλήματα. Η απασχόλησή του ως βιβλιοπώλη του έδωσε την ευκαιρία για μελέτη πολλών επιστημών. Το 1895 συγκεκριμένα ξεκίνησε να δουλεύει σε ένα βιβλιοπωλείο στο Tubingen το οποία ειδικευόταν στη θεολογία, τη φιλοσοφία και τη νομική επιστήμη. Ο Έσσε βρήκε την ευκαιρία να μελετήσει Goethe, Lessing, Sciller, Nietzsche καθώς και ελληνική μυθολογία. Όλα αυτά αποτέλεσαν ισχυρές επιρροές για το έργο του.

Οι βασικές επιρροές στα έργα του Έσσε είναι, όπως ο ίδιος λέει : "Το χριστιανικό και απόλυτα αντιεθνικιστικό πνεύμα των γονιών μου, η μελέτη των μεγάλων Κινέζων δασκάλων και η φυσιογνωμία του ιστορικού Γιάκομπ Μπουρκχαρντ".

Στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, διαμαρτυρόμενος ενάντια στο μιλιταριστικό καθεστώς, εγκατέλειψε τη Γερμανία κι εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Ελβετία, όπου και πέθανε το 1962. Πήρε το βραβείο Γκαίτε το 1946 και το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1947.

 
Ο Έσσε είναι ταχυδακτυλουργός. Σαν τη φύση την άνοιξη, ντύνει τον κώδικά του με πλουμιστή φορεσιά. Ο αναγνώστης μαζεύει τον καρπό, τρώει γρήγορα και πετάει το κουκούτσι στο χώμα. Αλλά σ’ αυτό το κουκούτσι βρίσκεται η σοδειά, το ηλεκτρικό μήνυμα, ο κώδικας… Μαρία Παξινού (από τη δεύτερη έκδοση του «Σιντάρτα»)
 
Κάτω από τον Τροχό
 
Το 1906 σε ηλικία 29 ετών ο Γερμανός, βραβευμένος με Νόμπελ, συγγραφέας Χέρμαν Έσσε έγραψε το μυθιστόρημα «Κάτω από τον τροχό». Θέμα του έργου η εκπαίδευση.
Ένας έφηβος μεγαλώνει στα σκιερά δάση του Μέλανα Δρυμού. Η πρόωρη μεγαλοφυΐα του τον βγάζει έξω από τον οικείο κύκλο των συμμαθητών του που 'ναι προορισμένοι όπως όλα τ' αγόρια της γερμανικής επαρχίας, να ενταχθούν σ' ένα σύστημα που τους θέλει πειθήνιους, πουριτανούς και καλούς οικογενειάρχες.
Το σύστημα, με τους εκπροσώπους του στην παιδεία και την θρησκευτική αγωγή, γρήγορα θα εντοπίσει τον υποψήφιο εκλεκτό του και θα αναλάβει να τον αναδείξει σε στυλοβάτη του, παρέχοντας του μια αυστηρή ανώτερη κατάρτιση σ' ένα αυστηρότατο κολλέγιο ευφυών παιδιών. Όμως ο έφηβος θα αντιταχθεί στην ισοπεδωτική μηχανή μιας αμφισβητήσιμης πνευματικής αγωγής, στην προσπάθεια του να μείνει αυτό το ιδιαίτερο και μοναδικό ανθρώπινο ον που διαισθάνεται ασυνείδητα πως είναι.
Εδώ ακριβώς ξεκινά το δράμα αφού ο Έσσε αριστοτεχνικά ξεδιπλώνει τη σαθρότητα του εκπαιδευτικού συστήματος, το απόλυτα συγκεντρωτικό, αυταρχικό πνεύμα της εποχής. Η εκπαίδευση γίνεται δουλεία καθώς ο μαθητής ως απρόσωπος σκλάβος πρέπει να αποστηθίσει πληροφορίες και να ανεχθεί νοσηρές νοοτροπίες με τις ευλογίες της κοινωνίας και την αμέριστη συγκατάθεση των γονιών.
Η εκπαίδευση παρουσιάζεται ως κάτι απολύτως αποκρουστικό, ως διαδικασία απάνθρωπη και τερατώδης, ως Γολγοθάς. Η ευφυΐα μετατρέπεται σε κατάρα. Ο ήρωας του έργου ουσιαστικά στερείται τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια γιατί είναι ευφυής και τελικά ο αναγνώστης μακαρίζει τα υπόλοιπα παιδιά που κρίθηκαν ακατάλληλα για εκπαιδευτική συνέχεια κι αφέθηκαν στην ησυχία τους.
Η σύγκρουση του με το σχολικό περιβάλλον θα πάρει την μεταφορική σημασία μιας αναμέτρησης με τις κυρίαρχες αξίες μιας στενοκέφαλης κοινωνίας που δεν διστάζει, για να προστατέψει την συνοχή της, να συντρίψει κάθε τι διαφορετικό από τα πρότυπα που έχει επιβάλει.
Η χαρά δεν υπάρχει στην εκπαιδευτική διαδικασία από θέση αρχής. Το γέλιο εξαλείφεται ως στοιχείο κατώτερων υπάρξεων και τα μόνα που έχουν αξία είναι οι απολυταρχικοί κανόνες, οι εξοντωτικές ποινές και το αυστηρό πνεύμα της καταπιεστικής σοβαρότητας. Το αποστειρωτικό πνεύμα της εκπαίδευσης, αποκομμένο από κάθε πλευρά της πραγματικής ζωής, οδηγεί το νέο στην πιο βαθιά άγνοια αφού γνωρίζει τραγικό τέλος μόλις ανακαλύπτει την αληθινή χαρά και τη συντροφικότητα μέσα στο ανέμελο μεθύσι ενός πανηγυριού.

Ο έφηβος στην αρχή θα οδηγηθεί σε μια πικρή συνειδητοποίηση της αδυναμίας του να ενταχθεί στον κόσμο κι από εκεί και έπειτα σταδιακά, στην πλήρη εξουθένωση και στο αδιέξοδο μιας μοναξιάς που κορυφώνεται δραματικά με τον θάνατό του. 

Πηγές:
www.sodeia.net και tvxs.gr

 

Άγαλμα του Έρμαν Έσσε στη γενέτειρά του, Καλβ
 ΕΡΜΑΝ ΕΣΣΕ - Κάτω από τον τροχό